Прафесійны навігатар. Настаўніцкая газета
08.10.2020Правільны прафесійны выбар для кожнага чалавека з’яўляецца асноватворным, бо, па сутнасці, вызначае паспяховасць жыццёвага шляху. Сёння імкліва расце колькасць і разнастайнасць прафесій, і разабрацца ў тым, якую выбраць, вельмі цяжка. На дапамогу навучэнскай моладзі прыходзіць прафарыентацыя, якую ажыццяўляюць як самі школы, так і ўстановы прафесійнай і дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі. Увогуле прафарыентацыйная работа праводзілася заўсёды і мае свае традыцыі, багаты вопыт. Але час не стаіць на месцы, і многія формы прафарыентацыі страчваюць сваю значнасць і ўжо не аказваюць уплыву на прафесійнае станаўленне нашых навучэнцаў. Таму ідзе пошук новых, сучасных, больш эфектыўных форм прафарыентацыі, якія б дапамагалі маладым людзям вызначыцца са сваім далейшым жыццёвым шляхам.
Не выпадкова, а ўсвядомлена
Актуальнасць прафарыентацыйнай дапамогі моладзі ўзрастае ў сувязі з павышэннем патрабаванняў сучаснага рынку працы да маладога спецыяліста. Своечасова аказаная старшакласнікам прафарыентацыйная падтрымка выступае асновай гарманічнага развіцця асобы. З пункту гледжання дзяржаўных інтарэсаў прафарыентацыя спрыяе развіццю кадравага патэнцыялу нашай краіны, які фарміруецца з ліку высокакваліфікаваных спецыялістаў. Сёння і само паняцце прафарыентацыі набывае больш шырокі і грунтоўны сэнс. Прафарыентацыйная работа ў школе заключаецца ў яе нацэленасці не толькі на выбар канкрэтнай прафесіі навучэнцамі, але і на фарміраванне ўніверсальных якасцей, якія дазваляюць ажыццяўляць свядомы, самастойны прафесійны выбар, быць адказным за яго, быць мабільным і ажыццяўляць прафесійны рост на працягу свайго жыцця.
Асноўныя задачы, прынцыпы і формы прафарыентацыйнай работы з моладдзю выкладзены ў Канцэпцыі развіцця прафесійнай арыентацыі моладзі ў Рэспубліцы Беларусь. Разнастайныя напрамкі гэтай работы, якія выкарыстоўваюцца ў шосты школьны дзень, прыведзены ў Метадычных рэкамендацыях па арганізацыі работы з навучэнцамі, іх бацькамі (законнымі прадстаўнікамі) па вучэбных прадметах, мерапрыемстваў прафарыентацыйнай накіраванасці ў шосты школьны дзень, якія распрацаваны Міністэрствам адукацыі.
Арганізацыя і змястоўнае напаўненне мерапрыемстваў прафарыентацыйнай тэматыкі ў шосты школьны дзень, умелае выкарыстанне сучасных тэхналогій — задача, што стаіць перад педагогамі Мінскага дзяржаўнага палаца дзяцей і моладзі, які штогод рэалізуе праекты прафарыентацыйнага профілю. На гэты раз было праведзена новае прафарыентацыйнае мерапрыемства пад назвай “ПрафНавігатар”.
Што можа “ПрафНавігатар”? З гэтым пытаннем мы звярнуліся да дырэктара сталічнага палаца Ганны Лявонаўны Аверынай.
— З дапамогай гэтага праекта мы імкнёмся сфарміраваць у дзяцей з ранняга ўзросту станоўчае стаўленне да працы, актыўную пазіцыю ў выбары будучай прафесіі,
папулярызаваць рабочыя прафесіі, навучыць падлеткаў суадносіць патрабаванні, што прад’яўляюцца прафесіяй, з уласнымі інтарэсамі, схільнасцямі, здольнасцямі, а таксама прагназуемым попытам на сучасным рынку працы, — расказала Ганна Лявонаўна. — Праект накіраваны на сацыялізацыю навучэнскай моладзі, павышэнне эфектыўнасці прафарыентацыйнай работы ва ўстановах адукацыі, на дапамогу ў тым ліку групе рызыкі ў працаўладкаванні. Вельмі спадзяёмся, што наша мерапрыемства дапаможа моладзі зрабіць не выпадковы, а ўсвядомлены прафесійны выбар.
Удзельнікамі мерапрыемства сталі сталічныя старшакласнікі, а таксама выхаванцы гурткоў і студый Мінскага дзяржаўнага палаца дзяцей і моладзі. Падключылася да свята прафесій і псіхалагічная служба палаца, спецыялісты якой праводзілі тэсціраванне ўдзельнікаў “ПрафНавігатара” па выяўленні схільнасцей і магчымасцей падлеткаў і іх адпаведнасці прадстаўленым прафесіям.
Асаблівасць “ПрафНавігатара” заключаецца ў тым, што, акрамя інтэрактыўнай прафарыентацыйнай пляцоўкі, на якой кожную вучэбную чвэрць прадстаўнікі сталічных прафесійна-тэхнічных каледжаў будуць прэзентаваць свае творчыя праграмы, штомесяц на базе рэсурснага цэнтра маладзёжных ініцыятыў “Прыступкі” для старшакласнікаў будуць праходзіць практычныя заняткі з элементамі трэнінгу “Крок у прафесію”. У ходзе заняткаў старшакласнікі атрымаюць практычныя навыкі ў складанні рэзюмэ, пазнаёмяцца з тэндэнцыямі на сучасным рынку працы і інш.
Ірына Васільеўна Камельчык, кіраўнік крэатыўна-інавацыйнага цэнтра мінскага палаца, які стаў распрацоўшчыкам “ПрафНавігатара”, расказала:
— Кожная новая сустрэча на інтэрактыўнай пляцоўцы “ПрафНавігатара” — гэта тэматычнае падарожжа ў тую ці іншую галіну эканомікі (гэта можа быць лёгкая або будаўнічая прамысловасць, машынабудаванне або бытавое абслугоўванне). Старшакласнікі даведваюцца пра асаблівасці прафесій па прынцыпе “роўны — роўнаму”. Гэта азначае, што навучэнцы самі, без дапамогі дарослых, сваіх педагогаў, на свой лад прадстаўляюць прафесіі, якія яны асвойваюць у навучальнай установе. Прафесійныя навыкі яны дэманструюць падчас майстар-класаў, а прафесійныя веды — у віктарынах.
У час работы інтэрактыўнай прафарыентацыйнай пляцоўкі “ПрафНавігатар” было праведзена тэматычнае мерапрыемства “З любоўю да людзей і прафесіі”, дзе былі прадстаўлены прафесіі лёгкай прамысловасці, грамадскага харчавання і бытавога абслугоўвання насельніцтва.
Свае прэзентацыйныя праграмы прадставілі мінскія прафесійна-тэхнічны каледж кулінарыі, прафесійна-тэхнічны каледж гандлю, прафесійна-тэхнічны каледж швейнай вытворчасці, прафесійна-тэхнічны каледж лёгкай прамысловасці і бытавога абслугоўвання насельніцтва, прафесійна-тэхнічны каледж лёгкай прамысловасці і комплекснай лагістыкі.
Выбіраць было з чаго: ад кухараў і кандытараў, барменаў і афіцыянтаў да швачак і мадэльераў, цырульнікаў і візажыстаў, ад прадаўцоў і страхавых агентаў да лагістаў і аператараў ПЭВМ. Цэлы калейдаскоп актуальных і запатрабаваных сёння прафесій быў яскрава прадстаўлены на сцэне Мінскага дзяржаўнага палаца дзяцей і моладзі.
Сёння мы прывыклі карыстацца навігатарам у дарозе, калі неабходна пралажыць аптымальны маршрут ці знайсці месца прыбывання. Вельмі сімвалічна было назваць навігатарам сённяшнюю прафарыентацыйную работу. Выбар прафесіі — складаная задача, гэта доўгая дарога, якую трэба прайсці нашай навучэнскай моладзі, каб сарыентавацца, зразумець, пачуць сябе і, у рэшце рэшт, спыніць свой выбар на любімым занятку. Дзякуючы педагогам сталічнага палаца, цяпер у Мінску ёсць свой прафарыентацыйны навігатар.
Мінскі дзяржаўны ПТК лёгкай прамысловасці і комплекснай лагістыкі прыняў удзел у гэтым праекце з радасцю.
— Усім удзельнікам праекта мы прапанавалі здзейсніць невялікае падарожжа па нашым каледжы, акунуцца ў свет нашых прафесій. У гэтым годзе каледжу споўнілася 55 гадоў, і нам ёсць што расказаць, — паведаміла дырэктар каледжа М.Б.Мушніцкая. — Цвёрдае імкненне быць паспяховым, заяўляць пра сябе кожны дзень — творчае крэда нашага каледжа.
Праграма выступлення ўстановы, прадстаўленая ў палацы, была распрацавана і рэалізавана педагогам-арганізатарам каледжа Н.Сцяпанавай. Вядучыя праграмы, удзельнікі гуртка “Творчая гасцёўня” А.Ганчароў і А.Лапцэвіч, пазнаёмілі гасцей з прафесіямі ў гульнявой форме, бо гэта намнога цікавей, чым звычайны аповед аб прафесіі. Кастамайзінг “Мая прафесія ў будучыні”, дзелавыя і інтэрактыўная гульні “Твой выбар”, “Я — дызайнер”, “Якасць дастаўкі” прыйшліся даспадобы дзецям і дарослым. Створаны відэаролік “Паспяховы прафесіянал!” расказаў пра агітбрыгаду каледжа. Яркую і маляўнічую атмасферу выступлення стварылі тэатр моды “Новы погляд” (кіраўнік С.Івашына) і вакальны калектыў Star (кіраўнік М.Пашук).
Як паведаміла М.Б.Мушніцкая, прафесіі, па якіх рыхтуюць у навучальнай установе, уваходзяць у спіс самых запатрабаваных: агент страхавы; аператар механізаваных і аўтаматызаваных складоў; агент па абслугоўванні аўтамабільных перавозак і інш. Навучанне арганізоўваецца пасля 9 і 11 класаў. Сёння ў разнастайных кампаніях — транспартных, будаўнічых, гандлёвых — адкрываюцца лагістычныя цэнтры, і выпускнікі каледжа маюць магчымасць уладкавацца там на працу. Пасля заканчэння навучання выпускнікі першай ступені могуць перайсці на другую ступень адукацыі — ССА — і атрымаць спецыяльнасць “Аперацыйны лагіст”. Цяпер цяжка ўявіць сабе развіццё гандлю і іншага бізнесу без лагістыкі. Таму ў эру развіцця гэтай галіны прафесіі лагістычнага напрамку з’яўляюцца вельмі запатрабаванымі.
Кожны з нас марыць аб гардэробе з мноствам прыгожага адзення, асабліва калі кожны ўбор індывідуальны і вельмі табе пасуе. Такое пажаданне выканаюць спецыялісты, якія атрымалі ў каледжы прафесіі швачкі, краўца, дэманстратара швейных вырабаў. Гэта менавіта тыя прафесіі, якія робяць свет ярчэйшым, прыгажэйшым, ствараюць чалавеку добры настрой, фарміруюць густ.
— Па ўсіх напрамках навучання нашым выхаванцам дапамагаюць педагогі, майстры вытворчага навучання, — паведаміла намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце С.Р.Бутрым. — У сваю чаргу педагогі дадатковай адукацыі арганізоўваюць вольны час навучэнскай моладзі, каб і за межамі каледжа іх жыццё было цікавым і карысным. Ва ўстанове створаны ўсе ўмовы для актыўнага паўнавартаснага творчага жыцця, станаўлення прафесійнай асобы. У каледжы працуе школа лідараў “Залаты парастак”, гурткі дэкаратыўна-прыкладной творчасці, тэатральны гурток, вакальная студыя, тэатр моды.
— Нашы навучэнцы пакуль толькі асвойваюць выбраныя імі прафесіі, але ўжо выразна ўяўляюць, якіх прафесійных вышынь хочуць дасягнуць, — адзначыла дырэктар каледжа. — Яны выбіраюць тое, што выклікае ў іх найбольшы энтузіязм, і, нягледзячы на юны ўзрост, робяць правільны выбар. З прафесіямі, атрыманымі ў нашым каледжы, нідзе не прападзеш. Толькі любімая прафесія зробіць цябе шчаслівым і паспяховым, сапраўдным прафесіяналам.